fredag, oktober 12, 2007

TYST! JAG TÄNKER. Tomas och medborgarkänslan och Karpaltunnel


Helge: Tomas har en intressant blog med roliga bilder. Jag skall läsa mera och kommentera. Googlade ordet "Karpaltunnelsyndrom blog Sverige". Det är inte så hemskt många som skriver om Karpaletunnel. Jag försöker skapa en bild om vilka personers som drabbas och lista ut hur bra vi förstår betydelsen av ergonomi på arbetsplatsen. Jag skall även kolla handkirugi.


TYST! JAG TÄNKER. » Blog Archive » Tomas och medborgarkänslan: "Det här med det konstnärliga drivet. Myten om att vissa har någonting inom sig som de liksom bara MÅSTE spy upp. Jag har flera gånger konstaterat att det där, det har jag inte. Fast jag så gärna velat. Vilken grej att ha annars. It’s beyond my control! Värsta praktiskt. (När jag tänkt så där, så har jag tänkt att jag nog mer är en slags hantverkare än en riktig konstnär.) Men någonting har jag. Kan det vara en medborgarkänsla?


Varför jobbar jag annars sju dagar i veckan, året runt? Varför kan jag inte vila? Varför fortsätter jag att fila på mitt karpaltunnelsyndrom fast jag vet att det kommer att gå åt helvete? Varför går jag in så hårt i mina olika projekt att det slutar med migrän och yrselattacker? En sak jag är stolt över är att jag inte ser någon skillnad på arbete och arbete. Jag menar att det är precis lika viktigt för mig att ägna tid åt (och lägga pengar på) att gjuta av min egen nuna i betong som det är att dra in pengar på företagandet eller att dammsuga. Allt är arbete och allt måste göras helt enkelt."

Hoppas jag kan göra reklam för Thomas bok här. Pärmen är härlig!

HOPPAS DET VAR ÄTLIGT är en pocketbok som samlar de bästa texterna ur min blog från åren 2003–2005. Boken kostar 129 kr + porto och levereras inom 2–3 dagar. Beställ den här!

Sagt om boken

Ibland går man och är allmänt irriterad, men kan inte riktigt sätta fingret på vad det är man stör sig på. Med sitt syrliga språk och sin sarkastiska humor är det precis det Tomas Zackarias Westberg lyckas med i sina betraktelser av vardagen. Likt en manlig Linda Skugge provocerar han, och låter sig provoceras av sin omvärld. Det är underhållande, och svårt att tro att det finns så mycket ilska och frustration bakom de snälla blåa ögonen och det blyga leendet. – Åsa Grennvall, serietecknare

Baksidestext

Ilska, cynism, humor, svärta, obehag och synthnostalgi – följ mångsysslaren Tomas kamp mot onda företag som inte svarar på mejl, folk som har okoll, bäverliknande uppdragsgivare och extra mjuka Lambi. Lär dej allt om svag belysning, festångest, logik som slår bakut, Volkswagen Golf och Dynamit-Harry-frippan. HOPPAS DET VAR ÄTLIGT samlar dom bästa texterna ur Tomas blog från åren 2003–2005.

Fakta
Pocketbok, 292 sidor, färgomslag, ISBN 91-631-9836-3.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för reklamen! Men jag är tacksam om du kan ta bort min e-postadress från inlägget. Tack på förhand, mvh Tomas :)

Digital Villages sa...

Tomas, tack för kommentaren. Titta och kommentera om det är okay nu.

mvh
Helge