onsdag, december 03, 2008

Lönar det sig att blogga om Karpaltunneldiagnostik?

Det vore säkert lättare att blogga om mode, kläder, politik, bilar, datorer, mobila grejor, hundar, hästar, musik och en massa annat tycker man. Karpaltunneldiagnostik intresserar är en nischverksamhet. Vi kan inte tänka oss att få lika många besökare som Blondin Bella dvs. Isabella Löwengrip. Jag tror hon attraherar 200 000 besökare per vecka. Kanske någon av läsarna vet bättre

Mediracer bestämde sig för över ett år sedan att vi bloggar på svenska, engelska och finska om allt som gäller karpaltunneldiagnostik och handkirugi.

Jag följde idag på distributiv media i Stockholm och i samband med presentationerna dök tjejbloggarna upp i diskussionen. Vi har en liknande trend i Finland, men besöksantalen är mindre.

Man kan lära sig intressanta saker på Internet. Det var en spokesman från Electrolux som sa att en bloggkommentar som t.ex. Blondinbella skriver om företaget har en stor inverkan på besökarantalet till den produkt Isabella Löwengripp hänvisar till.

Vi har fortfarande massor att gör för att få besöksfrekvensen att stiga. Det är en lång väg och vi har bara kommit igång. Det gäller också att lära sig från andra som har lyckats dra stora mängder tittare och klickare till sina sidor.

Det går inte att kontrollera vad som händer på Internet med det är ändå klokt att ha egna inlägg och inte bara vara beroende av vad andra skriver om oss. Då det gäller också ett speicalområde som karpaltunnel. Det är det möjligt att ingen skriver och då får vi nog se till att vi får ut information som folk kan söka och läsa vid behov.

Man kan använda bloggar för att bygga en story om företagets produkter och tjänster. Det går att skriva från väldigt många synvinklar. Denna postning är annorulunda än de flesta andra. Kanske vi får in mera läsare med nya inlägg. Vi får se. Men å andra sidan, det är nog så att karpaltunneldiagnostik intressear människor, läsare, läkare, sjukvårdare, specialister, arbetshälsovårdare som har ett behov av att veta mera om diagnostik, terapi och handoperationer.

Blogosfären är inte mera ett begränsat beteende på Internet. I Sverige bloggar 350 000 personer. 1 900 000 personer läser bloggar kontinuerligt. En specialblogg, som denna, kan räkna med ett litet flöde. Men vi vill dela med oss, samla information och se till att det finns på svenska engelska och finska på en plats. Läsarna kan även söka i bloggen för att hitta detaljinformation.

Jag har bloggat i många år men nu känns det att bloggar håller på att bli viktiga inom företagsvärlden. Mediracer startede tre corporate bloggar i ett tidigt skede. Besöksfrekvensen tycks variera mellan tjugo till över hundra per dag.

Först började jag nästan privat och skrev för att lära mig om själva ämnet tills jag märkte att vi fick in mera läsare.

Nu är det inte privat längre. Det finns massor av information som fastnar i sökmotorerna. Framtiden betyder därtill att vi kommer ösa på med video och podcasts. Vi har testat sedan 2004, men lustigt nog kommer vi ut på riktigt med rich media först i nästa år.

Fortfarande är väldigt lite företag som berättar om sina produkter via bloggar. Jag trodde att högteknologiföretag skulle nappa på bloggandet, mikrobloggar, Twitter och Jaiku samt Facebook mycket tidigare. Nu har vi i princip en lång erfarenhet av företagsbloggandet.
  • Vad skrämmer kunskapsintensiva företag?
  • I storföretag är det cheferna som är rädda för allt som gäller soical media
  • Varför är bloggar fortfarande så utmanande?
I en blog kan var och en prata om mitt eget perspektiv. I blogosfären lär man sig att vi lever i en verklighet som inte ännu förstås av alla. Då Mediracer började trodde jag att skriverierna kunde leda till starka reaktioner, men inte har jag hamnat illa ut. Några inlägg har jag redigerat kraftigt senare och ett två inlägg har jag deletat helt från innehållet. En liten kris hade vi våren 2008 som gällde en videopresentation.
  • rädslan för bloggar finns fortfarande inom börsnoterade storföretag
  • branscher som har varit bespottade har tagit steget ut (energi, bilar osv) och börjat blogga
  • öppna företag som river hål i väggarna (corporate security walls) vinner på längden
  • vi bemöter kundernas kommentarer, även negativa kommentarer
  • företag önskar mera kontroll av sociala medier men borde gå för ökad öppenhet
  • storföretag är speciellt rädda om att tappa kontroll (traditionella medier var lättare att hantera)
  • vi har ingen kontroll det är ett faktum, men det lönar sig ändå att stiga fram och berätta sin egen story
  • här lär vi oss att bemöta kundernas önskemål, kommentarer och krav på förändring
  • det är en lång resa, Mediracer har hållit på i över ett år, men känns att detta är bara början
  • den stora muren som företag bygger för att låsa in sig bör rivas ner
  • bloggar har man som informationstavlor mot allmänheten
Skicka en kommentar