fredag, november 23, 2007

Iris - Jaha, om en timme ska jag till sjukhuset.... Operation karpaltunnel

Helge: Hittade några bloggar med sökordet "karpaltunnel" med hjälp av Aftonbladets blogg-sök. Funderade om jag borde starta en Svensk blogg? Det vore ju enkelt att börja. Kanske jag kunde komma i närmare kontakt med Svenska läsare och bloggare genom att blogga på Aftonbladet? Men medan jag funderar på att starta ännu en ny, låt oss ta en titt på vad skriver Iris skriver om sitt karpaltunnelbesvär?

Iris - Jaha, om en timme ska jag till sjukhuset.... Operation karpaltunnel: "Jaha, om en timme ska jag till sjukhuset.... Operation karpaltunnel Skrivet av Iris 24 oktober 2007, klockan 11:48 Jag ska operare handen. Eller rättare handleden rättare sagt.

Jag lider sedan länge av karpaltunnelsyndrom, domningar och värk i hand och fingrar. Nu ska det äntligen bli åtgärdat. Ingreppet är enkel, tar inte lång stund, görs med lokalbedövning.

Man öppnar i handleden och gör plats för den sk medianus-nerven som ligger i kläm. Sedan får man inte lyfta med den handen på 6 veckor, och det blir till att börja med svårt att röra fingrar och handled. Naturligtvis är det högerhanden.

Så från och med ikväll får jag hetl enkelt lära mig att äta med vänster, Hur jag kommer att se ut imorgon bitt efter att ha målat mascara med vänster vill jag inte tänka på... Men en sak är bra, jag slipper diska på ett par veckor :-))) !!!"

Helge: Hur blir man diagnostiserad? Vilka undersökningar görs? Hur länge får man vänta, stå i kö för att bli åtgärdad?



Inga kommentarer: