tisdag, januari 13, 2009

Karpaltunnelsyndrom är vanligare än vi tror



Upp till 15 % lider ibland av karpaltunnelsyndrom! Oj då. Jag minns då jag började skriva om ämnet så brukade jag ibland på nätterna fundera om jag själv lider av problemet pga flitigt tangetbordsarbete. Min högra hand visade symptom, men jag försökte förklara bort känslan.

Jag lärde mig snart att ta bättre ställning framför datorn.

Mediracer's nya broschyr antyder att det inte skulle skada att låta sig testas. Det visade sig för några månader sedan, då jag besökte ögonläkaren, att det var dags att byta glasögon. Nu har jag bättre brillor med dataskärmsoptimering och ergonomin framför datorn har också förbättrats och handen har inte mera domnat eller visat irritation på natten.

Jag lärde mig också tidigt att datoranvändandet inte är en tillräcklig orsak till karpaltunnelsyndrom, men det var ändå bra att korrigera arbetsergonomin på kontoret.

Men 15 %, det är ju 150 000 i en miljonstad typ Stockholm och 3 till 5 % är 30 000 till 50 000 personer. Det är stora mängder. Tänk vad detta betyder när man har som utgångsläge över nio miljoner innevånare i Sverige (9 234 209 enligt Wikipedia).

Inga kommentarer: