tisdag, mars 31, 2009

Att etablera sig i Sverige


Lovisa
Originally uploaded by Helge V. Keitel
Att etablera sig i Stockholm har sina sidor. Kista är fullspäckat med internationella storföretag. Möjligheterna för ett mindre tycktes begränsade 4.6.1988.

Kista var och är fortfarande Stockholms centrum för högteknologi. Ett annat alternativ var Guldådern längs vägen till Arlanda flygfält.

Jag skrev ner mina funderingar i Kista Köpcentrum lördagen den 4.6.1988.

- Nokia var där
- IBM
- Texas Instrument
- Hewlett-Pacakard
- Ericsson

- Alla dom stora är här, skrev jag i mitt anteckningsblock.

Snygga byggnader, modern arkitektur, skyhöga hyrespriser. Det var en alldeles vanlig lördag i Kista. Veckoslutet gav mig tid att hålla mig borta från konferenslokaler, mötesrum och utställningshallar.

Jag bodde på hotellet Mr. Chips - hotellet för högteknologifolk.

Tjugoett år senare, samhället har förändrats, vi är just nu mitt inne i en ekonomisk kris, men det är inget ovanligt med upp- och nedgångar. Det är så världsekonomin fungerar.

Inga kommentarer: